Absalon - Danmarks
ärkebiskop
Bilder ur 1100-talets danska historia
Av Sven Rosborn
Skåne var under
början av medeltiden en av de rikaste landsdelarna i det danska riket. Redan
Adam av Bremen berättar på 1060-talet om landskapets rikedom på inte minst
kyrkobyggnader. Runt trehundra kyrkor skulle vid denna tid ha funnits i Skåne,
dvs. i stort samma antal sockenkyrkor som idag. Den kristna kyrkan måste ha
etablerats mycket snabbt i landskapet. Tyvärr är det skrivna källmaterialet
alltför litet för att man ska kunna göra sig en uppfattning om hur kristnandet
gått till.
Att Skåne bör
ha intagit en särställning i det danska riket framgår av det märkliga faktum
att det här tidigt fanns två biskopsdömen, belägna på endast några mils avstånd
från varandra. Både Lund och det närbelägna Dalby blev nämligen under Sven
Estridsens tid biskopssäten. Man kan ana en kyrkopolitisk konflikt men tyvärr
tiger källorna. Kanske beror etableringen av de två biskopssäten på att den
tidiga kristna kyrkan i Danmark påverkats från två olika håll, dels från anglosachsisk
område, dels från Bremen-Hamburg. Redan under den kraftfulle Egino på 1060-talet
övertog emellertid Lund rollen som ensamt biskopcentrum i Skåne.
Hur såg då Skåne
ut under Absalons tid, dvs. under andra hälften av 1100-talet? Vi befinner
oss före den stora stadsgrundarepoken under 1200-talet men givetvis existerade
redan då ett antal städer. Staden Lund hade som kyrklig metropol en särställning.
Strax invid Lund, ute vid Öresund, låg Lomma som i de äldsta källorna framskymtar
som stad. Redan på 1230-talet har dock detta samhälle förlorat denna status.
Lomma har fungerat som "hamnstad" till Lund, en viktig kommunikationspunkt
mellan Skåne och Själland. En annan viktig kommunikationsstad var Helsingborg.
Stadens uppkomst har troligtvis berott på kungens intresse för denna plats.
Från den höga strandbrinken kunde man lätt kontrollera överfarten till Själland
och även ha kontroll på seglationen genom Öresunds smalaste del. Utgrävningar
invid det nuvarande borgtornet "Kärnan" - daterat till tidigt 1300-tal - har
visat att detta torn haft två föregångare, först ett runt stentorn som i ett
senare skede byggts ut till ett kvadratiskt stentorn.
I Skånes sydöstra
del låg staden Tomarp och i nordöstra delen av landskapet staden Vä. Dessa
städer hade, liksom Lund, ett utpräglat inlandsläge, placerade en dagsetapps
fotvandring från kusten. Av Tomarp finns idag inget att se ovan jord. T.o.m.
den gamla stadskyrkan har ersatts av en yngre kyrkobyggnad. Annat är det i
Vä, staden som under senmedeltiden bl.a. var känd för sitt omfattande guld-
och silversmide.
Kungen har haft
stora ekonomiska intressen att bevaka i dessa två städer. Städerna var viktiga
mötesplatser för handeln i de omgivande rika slättbygderna. Många kungliga
brev är t.ex. under medeltiden dagtecknade i Vä vilket tyder på att kungen
kontinuerligt återkom till staden under sina resor runt om i sitt rike. Redan
under första hälften av 1100-talet byggdes den ännu kvarvarande stadskyrkan
i Vä. Den väl tilltagna kyrkan vittnar om stort innevånarantal. I det stora
koret indikerar rester efter utskjutande konsolstenar att här funnits inte
mindre än fyra sidoaltare, en fingervisning om att Vä varit ett viktigt kyrkligt
centrum under de första lundensiska ärkebiskoparnas tid. Den alltjämnt till
väsentliga delar bevarade kungliga emporvåningen med altare, altaröverbyggnad
och väggmålningsfragment förstärker bilden av en byggnad där både kungamakt
och kyrklig makt sammanstrålade.
Nära Vä ute
vid kusten låg på Absalons tid staden Åhus. Staden har, liksom Lomma, växt
upp invid en åmynning, i detta fall Helgeåns mynning i Östersjön. I de äldsta
källorna, visserligen av något tvivelaktigt källvärde, omtalas att staden
vid mitten av 1100-talet skulle ha tillfallit ärkebiskopen i Lund. Åhus har
inte haft sin främsta funktion som handelsstad för inlandet, här var det istället
sjöfarten som gällde. Den breda ån har gett en utmärkt hamnmöjlighet utmed
den annars så förrädiska skånska ostkusten.
Från de många
kungsgårdarna styrdes Skåne av kungens förtroendemän. I en lista över kungsgårdar
i den s.k. Kung Valdemars jordebok omtalas på 1200-talet ett mycket stort
antal kungsgårdar, fördelade över hela landskapet. Kungsgårdarna var också
fasta övernattningsplatser när kung och hov drog land och rike runt. De många
platser där kungen dagtecknar sina brev visar att den styrande makten under
hela medeltiden i hög grad var på resande fot. Senmedeltida, mera detaljerade
källor, avslöjar t.ex. att kungen med endast något eller några få års mellanrum
återkom på samma resrutt genom Skåne, ett resmönster som säkert har anor långt
ner i historien.
Jämfört med
kungen hade kyrkans män mera stationära punkter från vilka man kunde utöva
sin makt. Biskopsstäderna var givetvis viktiga maktcentra, Lund som ärkestiftsstad
stod här i särklass. Kyrkans maktstruktur var egentligen mycket statiskt uppbyggd.
Från stiftsstäderna styrdes hela den kyrkliga maktapparaten och de många sockenprästerna
ute i stiftet. Sockenkyrkorna blev på detta sätt lokala "andliga" fästen,
jämförbara med den världsliga maktens små befästningar ute i landet av typen
enklare herrremannabefästningar, s.k. "motté"-anläggningar. Under 1000-talet
och större delen av 1100-talet verkar den världsliga makten och kyrkan ha
samarbetat men under 1200-talet kommer motsättningar dem emellan att få förödande
konsekvenser. Redan under den andra lundensiska ärkebiskopen Eskils ämbetstid,
strax efter mitten av 1100-talet, framskymtar stridigheter.
Ascer kunde
1103 vigas till ärkebiskop över det nyinstitiftade ärkesätet i Norden. Lund
blev en kyrklig metropol av hög dignitet. Arbete med att få denna status hade
pågått en längre tid. Redan Sven Estridsen försökte vid mitten av 1000-talet
få till stånd en etablering av Lund som ärkestift. De flesta av de träkyrkor
som vid utgrävningar påträffats i staden har genom s.k. dendrokronologi kunnat
dateras till runt 1050. Kanske ska man se detta intensiva uppbyggande av enklare
träkyrkobyggnader under en begränsad period som ett led i kampen för att få
inrättat ett eget ärkestift. Genom mängden kyrkor, låt vara av enklare utförande,
kunde man ju påvisa att Lund var värdigt att få bli ett kyrkligt centrum för
Norden.
Efter det att
Ascer fått sitt pallium, ärkebiskopens värdighetstecken, påbörjades, eller
snarare intensifierades - uppförandet av stenkyrkor, inte minst i Skåne. Arbetet
med byggandet av den nya domkyrkan i Lund blev en viktig symbolhandling i
kampen för att markera den nordiska kyrkans rätt till sin en egen självständighet
och storhet. Runt omkring i de danska centralbygderna restes stenkyrkor på
löpande band. Intensiteten vittnar om en imponerande dåtida "byggnadsindustri".
Om Ascers ämbetstid,
död 1137, kan karakteriseras som en fysisk förankring av den lundensiska kyrkan
genom stenkyrkobyggande, kan efterföljaren Eskils tid närmast beskrivas som
en andlig manifestation av kyrkan. Inte minst var Eskil den store klostergrundaren.
Mellan 1167 och 1171 utfärdar han också den skånska kyrkolagen som bl.a. bestämmer
hur biskopstiondet ska regleras enligt kanonisk rättsuppfattning. I lagen
anges detaljerade föreskrifter om förhållandet mellan kyrka, präst och bönder,
hur det ska dömas i äktenskapstvister m.m.
Det låg i sakens
natur att ett kraftfullare hävdande av kyrkans rätt riskerade att leda till
konflikt med de inrikespolitiska intressen som berörde kungen. Eskils ämbetstid
i Lund blev också mycket dramatisk. I slutet av 1140-talet fängslas han av
kung Sven Grathe. Vid den efterföljande försoningen mellan kung och ärkebiskop
erhöll Eskil stora delar av Bornholm samt Åhus vid Skånes nordöstra kust.
1152 beslutar sig påven för att avstycka Norden i tre ärkestift. Eskil reser
till Rom och lyckas utverka att Lundastolen får överhöghet över ärkebiskopen
i Uppsala. På hemvägen fängslas han av tyske kejsaren och först 1158 är han
åter i Lund. Följande år tvingas Eskil en kort tid att fly till Småland undan
kungen och 1161 tvingas han i landsflykt till påven och till Frankrike. Först
1167 lyder kung Valdemar påven Alexander III råd att försonas med sin ärkebiskop.
Eskil kan på hösten återvända till Lund från Frankrike.
Den 25 juni
1170 samlades riket ledande män i Ringsted kyrka för att bevittna när ärkebiskop
Eskil altarsatte den döde Knut Lavards jordiska kvarlevor. Vid samma tillfälle
krönte Eskil kung Valdemars son Knut VI till faderns medregent. Det behövs
inte mycket fantasi för att ana de motsättningar mellan kung och ärkebiskop
som, trots försoningen, måste ha funnits. Kungen hade dessutom under Eskils
landsflykt avlagt länsed till den tyske kejsaren Fredrik Barbarossa och tvingats
att officiellt hylla kejsarens påvekandidat Victor, något som Eskil bestämt
motsatt sig. När kungen avlade sin länsed hade han i sitt sällskap sina pålitliga
vänner Absalon och Esbern, båda stormannasöner efter Asser Rig.
I Ringsted 1170
var de forna fienderna samlade under ett tak. Tyvärr är de bevarade källorna
alltför fåtaliga för att vi idag rätt ska kunna förstå bakgrunden av de politiska
händelser som utspelar sig under denna tid. På vad sätt hade t.ex kungen förmått
Eskil till att legalisera hans son vid det högtidliga tillfället i Ringsted?
Det dröjer heller inte länge förrän Eskil finner sin situation ohållbar. 1174
beger han sig på en längre utlandsfärd, en resa som företas mot kung Valdemars
gillande. Resan, som går till Frankrike - varar till 1176. I Frankrike får
Eskil påvens tillstånd att avsäga sig sitt ämbete. Hemma i Danmark gör samtidigt
en mängd stormän uppror mot kungen, däribland Eskils dottersöner Karl och
Knut Karlsen. På hemväg träffar Eskil sina dottersöner i Ribe innan dessa
flyr till Sverige. Misstänksamheten från kungen mot ärkebiskopen är av förklarliga
skäl stor.
I april 1177
kommer Valdemar och landets biskopar till Lund. I domkyrkan läser Eskil upp
det brev vari påven ger sitt tillstånd till hans abdikation. Absalons historieskivare
Saxo beskriver det dramatiska ögonblicket. Kung Valdemar motsätter sig inte
abdikationen och då reser sig Eskil och lägger stav och ring på högaltaret.
Eskil utser därefter Absalon till sin efterträdare. Absalon vägrar emellertid.
När Eskil då frågar församlingen om råd, vill man enhälligt ha Absalon som
ny ärkebiskop. Man försöker nu med våld dra fram Absalon till altaret men
det blir en kamp: "da han var en bomstœrk Mand, maatte adskillige danse til
Gulvs". Absalon lyckas förhindra att han sätts i ärkebiskopsstolen. När gudstjänsten
närmar sig slutet vill Eskil att Absalon ska läsa välsignelsen, men Absalon
påpekar att detta åligger Eskil i hans egenskap av den högste kyrklige dignitären.
Absalon hänvisar också till påven att välja ärkebiskop.
Vad är sant
i denna av Saxo omtalade domkyrkodramatik? Kungens önskan att bli av med Eskil
framskymtar och är otvetydigt rätt återgiven. Att Absalon inte skulle vara
intresserad av den höga tjänsten kan dock knappast vara riktigt. Skådespelet
i kyrkan måste ha haft ett syfte. Som den skicklige taktiker Absalon verkar
ha varit måste agerandet ha skett i syfte att stärka hans position. Inte minst
den följande händelseutvecklingen verkar bekräfta detta. Till påven kunde
nämligen nu landets stormän intyga att Absalon utvalts av Eskil, att folket
enhälligt delat detta beslut samt att kungen stod bakom. Problemet var att
Absalon ville att en särbestämmelse ingick i avtalet. Han önskade nämligen
samtidigt ha kvar biskopsämbetet i Roskilde.
Påven godkände
Absalons krav och gav den nye ärkebiskopen unika maktbefogenheter. Absalon
var nu ärkebiskop i Lund, biskop i Roskilde, primas över Uppsala ärkestift
och därtill nära allierad med kung Valdemar och dennes rådgivare. Var det
strävan efter denna maktposition som låg bakom teaterstycket i domkyrkan?
Kanske, för att inte säga troligt. Den nye ärkebiskopen hade nu fått den eftersträvade
maktpositionen, nu kunde han visa vänlighet mot sin företrädare. När Eskil
för alltid lämnade Danmark fick han färdas på ett av Absalons skepp. Absalon
ville förära den gamle mannen en silverskål som avskedsgåva men Eskil tackade
bestämt nej.
I början av
1178 kommer påvens utsände till Lund och bekläder Absalon med palliet. Vid
samma tid bryter Eskils dottersöner Karl och Knut från Halland in i Skåne
och kommer i strid med befolkningen. Karl stupar medan Knut tillfångatas och
han kommer att tillbringa resten av livet i fångtornet i Söborg på Själland.
I Skåne sprider sig snart ett utbrett missnöje mot Absalon. Den kyrklige ledare
kommer under de efterföljande åren att med hård hand gå mot de skånska upprorshärdarna.
Man skulle nästan våga uttrycka det så att Skåne närmast läggs under ockupation
av Absalons mäktiga vänner väster om Öresund. Saxos berättelser om det skånska
upproret ger en detaljerad bild av motsättningarna. Resultatet blir att Absalon
efter ett antal år står som vinnare. När han då med sina beväpnade män möter
skåningarna vid tinget är det segraren som står framför folket. Saxos ord
ringer länge i öronen: "Och aldrig har allmogen sen dess vågat det dumdristiga
försöket att sätta sig upp mot de stora".
Från den krigiske
Absalon till den andlige ledaren. Arnold av Lübeck berättar i sin krönika,
nedtecknad strax efter Absalons död, att "herr Absalon kom efter Eskil till
regementet. Han var upptänd av iver att hävda rättfärdigheten; och omgjordad
med sin rustning av Gud, verkade han inte mindre än företrädaren för att förkovra
gudsfruktan och fromhet".
År 1187 samlade
Absalon prästerna i Danmark till ett stort kyrkomöte i Lund. Under mötet reformerades
de liturgiska ritualerna för landets biskopskyrkor. Rangordningen i den officiella
bön som skulle framföras varje dag ändrades så att påven kom först, därefter
biskopen, prästen och kyrkan. Intressant är att notera att kungen i bönhänseende
fick en tillbakadragen plats. Denna statussänkning följde inte internationell
praxis, en liten men dock klar antydan om att Absalon nu hade sådan maktställning
att han i vissa avseenden vågade gå mot själve kungen.
Invigningen
av två skånska kyrkor kan knytas till ett direkt agerande från Absalon sida.
Berättelsen om Gumlösa kyrkas invigning 1191 (1192?) har av slumpen bevarats.
Gumlösa ligger i nordöstra Skåne nära gränsen till Småland. Absalon var närvarande,
så också den landsflyktige ärkebiskopen i Nidaros och biskopen i Växjö. Den
andre kyrkan som förknippas med Absalon är Norra Åsum i vars tornrum än idag
den runsten står varpå man läser: "Krist, Marias son, hjälpe dem som byggde
denna kyrka, ärkebiskop Absalon och Esbern Mule". Självklart har flera andra
skånska kyrkor uppförts av den mäktige kyrkomannen men källmaterialet sviker.
Stormannen Thord grundar t.ex. Bosjö nunnekloster vid Ringsjön och påven tar
1182 det nya klostret under sitt beskydd. Detta grundande kan knappast ha
skett utan Absalons godkännande.
I Stehags kyrka
invid Ringsjöns västra strand, inte långt från Bosjö kloster, möter vi faktiskt
fortfarande Absalon i bild. I kyrkans triumfbågsmur finns på norra sidan en
kungabild och på södra sidan en biskopsbild. Kungen har på målningen namngets
som Canutus (Knut VI) varför biskopsbilden rimligtvis bör föreställa Absalon.
Ytterligare en bild i Skåne kan, dock med viss tvekan, knytas till Absalon.
I Knislinge kyrka nära Gumlösa finns i den södra triumfbågsmuren en biskopsbild
som allmänt har antagits föreställa Absalon. Målningens datering till sent
1100-tal motsäger inte detta.
Staden Åhus
kom vid mitten av 1100-talet i ärkebiskopens ägo. Staden ligger strategiskt
belägen som hamnstad för den sjöväga trafiken norrut till Sverige. Till häst
kunde man snabbt ta sig diagonalt över Skåne till staden och härifrån med
skepp vidare till t.ex. Sigtuna och Uppsala. För Eskil måste denna kommunikationsled
ha varit av största betydelse. Hävdandet av lundastolens överhöghet mot Uppsala
fordrade helt enkelt en väl fungerande kommunikationslinje mellan de två kyrkliga
metropolerna. Med skepp färdades man snabbt. Genom att kyrkan ägde den hamnstad
i Skåne som låg lämpligast för kontakterna med Sverige säkrade man denna kommunikationsled.
Strax utanför
den medeltida staden Åhus ligger Åhus borgruin. Ruinen grävdes ut under 1890-talet.
Av en större stenbyggnad, som bestått av källare, två våningar och anslutande
bostadstorn, återstår idag endast källarvåningen. Byggnaden är från början
helt uppförd av sten, så också den omgivande ringmuren. Strax norr om ruinen
ligger en väldig, fortfarande outgrävd kulle. Här finns troligtvis resterna
efter det stora borgtorn som bör ha ingått i anläggningen. Borgen har effektivt
spärrat av och kontrollerat skeppsfarten uppför den breda ån in till den medeltida
staden.
Då borgen i
sitt äldsta byggnadsskede helt saknar tegel bör anläggningstiden sättas till
1100-talets slut. Två ärkebiskopar är tänkbara byggherrar. Allmänt har Eskils
åtkomst av staden Åhus satts i samband med anläggandet av borgen Åhus. Frågan
är emellertid om det inte är Absalon som ska utpekas som borgens grundläggare.
Visserligen har staden och hamnen spelat stor roll för Eskil men av de två
kyrkomännen är det Absalon som i egenskap av den taktiska krigaren och strategikern
också är den mest logiske borgbyggaren. Stora likheter finns ju också mellan
Absalons uppförande av borgen i Havn som skydd för ett samhälle/stad och anläggandet
av borgen Åhus som skydd för hamnstaden Åhus.
Under Eskils
tid ska merparten av Bornholm ha kommit i Lundakyrkans ägo. Lika viktigt som
det var för Lund att ha en säker kommunikationslinje med Uppsala, lika viktigt
bör det ha varit att tidigt etablera en effektiv kommunikationslinje mellan
Bornholm och ärkestiftsstaden. Från Lund når man lättast Bornholm via landsvägen
rakt söderut till Trelleborg för vidare färd per skepp. Det är i detta sammanhang
av stort intresse att konstatera att just Trelleborg och Åhus är de enda skånska
medeltidsstäder som helt ägs av ärkebiskopen. Trelleborg är belagt som kyrkans
stad vid 1200-talets mitt, men stadskyrkan kan genom arkitekturdetaljer knytas
till ett äldre skede.
Indirekt kan
man faktiskt våga ange uppförandet av den stora stadskyrkan i Trelleborg till
sent 1100-tal - ca 1200. Maglarps tegelkyrka ligger strax utanför staden.
Vid undersökningar i denna kyrka har man kunnat påvisa att absiden och koret
i denna kyrka uppförts av tegelstenar som måste ha kommit från en större produktionsplats.
Vid tillverkning av teglet har man nämligen använt sig av chamotte som magringsmedel,
dvs. kasserade, krossade tegelstenar. Det är inte osannolikt att det är just
från den stora tegelbyggnadshyttan i Trelleborg som man hämtat detta tegel.
Maglarps kyrka är genom bl.a. gravfynd daterad till sent 1100-tal. Tidpunkten
- även om den givetvis är något osäker - motsäger alltså inte att Absalon
kan ha haft ett finger med även i uppförandet av stadskyrkan i ärkestiftets
egen stad Trelleborg.
Från Trelleborg
nås snabbt Bornholm. Hammershus på öns norra, bergiga spets var lundastiftets
mäktigaste borg. Borgen har tidigare antagits vara uppförd av Jakob Erlandsen
vid mitten av 1200-talet. Denna uppfattning strider dock fullständigt med
de bevarade murarnas vittnesbörd. Hammershus kärna innehåller nämligen en
ringmur med ett porttorn/palatiebyggnad vilka helt uppförts i sten. Vad gäller
val av otuktad sten är likheterna med Åhus borg frapperande. Av tegel finns
i Hammershus äldsta skede intet. Det finns således starka skäl att sätta uppförandet
av det äldsta Hammershus till samma tidsskede som Åhus borg och faktiskt också
borgen i Havn. Gemensamt för alla tre borgarna är att de kontrollerar viktiga
kommunikationscentra.
Liksom för
Åhus borg finns det egentligen endast två tänkbara ärkebiskopar som kan ha
grundlagt Hammershus. Och liksom i Åhus blir Absalon det mest intressanta
alternativet. Kanske har borgen anlagts i primärsyfte att skydda den naturliga
hamn som finns strax nedanför dess murar. Bornholm ligger mycket strategiskt
placerat som en stödjepunkt och mellanstation för flottan vid angrepp och
försvar av kustområdena utmed södra Östersjökusten. Just under Absalons ärkebiskopstid
på 1180-90-talen. var detta ett viktigt politiskt område. Danmark förde vid
denna tid framgångsrika krigståg mot just Pommern och Mecklenburg. En stark
flottbas skyddad av en borg som samtidigt markerade lundakyrkans överhöghet
på ön och garanterade lagringsmöjligheter av livsmedel är en tillräcklig motivering
för Hammershus anläggande.
Källor:
Adam av Bremen.
Saxo Grammaticus.
Niels Skyum Nielsen: Kvinde og Slave.Köbenhavn 1971.
Jan Arvid Hellström: Kyrkofursten som blev klosterbroder. (Eskil) Kristianstad
1982.
Lauritz Weibull: Skånes kyrka från äldsta tid till Jacob Erlandsens död 1274.
Köbenhavn 1946.
Harald Lindal: Trelleborgs medeltid. Trelleborg 1957.
Barbro Sundnér: Maglarp, en tegelkyrka som historiskt material. Lund 1982.
800 år i Åhus. Under redaktion av C. Olofson & S. Röstin. Kristianstad 1949.
@ Sven Rosborn.
Utdrag av eller hela denna artikel får dock om källan anges fritt användas
och återgivas i icke vinstdrivande publiceringar, i folkbildningens tjänst
samt i forskningssammanhang.
Vår
adress:
Pilemedia hb
Sigurdsgatan 11
215 66 Malmö
Absalon
i Stehags kyrka, Skåne. Foto: Bildarkiv Rosborn.
Kung
Knut VI i Stehags kyrka, Skåne. Foto: Bildarkiv Rosborn.